Nowy system zagospodarowania odpadów komunalnych
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 2010) wprowadziła zasadnicze zmiany w istniejącym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi przenosząc odpowiedzialność za odpady na jednostki samorządu terytorialnego.
Nowelizacja ta ma na celu:
- uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
- prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych „u źródła”,
- zmniejszenie ilości odpadów komunalnych, w tym odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów,
- zwiększenie liczby nowoczesnych instalacji do odzysku, w tym recyklingu, oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych w sposób inny niż składowanie,
- całkowite wyeliminowanie nielegalnych składowisk odpadów, a tym samy zmniejszenie zaśmiecania w szczególności lasów i terenów rekreacyjnych,
- prowadzenie właściwego sposobu monitorowania postępowania z odpadami komunalnymi zarówno przez właścicieli nieruchomości, jak i prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych,
- zmniejszenie dodatkowych zagrożeń dla środowiska wynikających z transportu odpadów komunalnych z miejsc ich powstawania do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania do instalacji komunalnych, w ramach których prowadzone będą wszelkie czynności związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
Co nowego w segregacji?
Od 1 kwietnia 2020 roku zostanie wprowadzona rozszerzona segregacja odpadów na pięć frakcji. Z dotychczasowych odpadów suchych zostały wyodrębnione dwie frakcje odpadów, tj.:
- papier – pojemnik koloru niebieskiego z napisem „PAPIER” na odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury,
- metale i tworzywa sztuczne – pojemnik koloru żółtego z napisem „METALE I TWORZYWA SZTUCZNE” na odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe tworzyw sztucznych, oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe.
Pozostałe trzy frakcje tj. szkło, bioodpady i odpady zmieszane (pozostałości po segregacji) pozostają w dotychczasowej kolorystyce.
Odpady ulegające biodegradacji, tzw. „BIO”
Wyposażenie nieruchomości zamieszkałych na terenie miejskim w pojemnik na bioodpady pozostaje na dotychczasowych zasadach.
Natomiast dodatkowo Mieszkańcy na terenie wiejskim będą mieli możliwość wyboru w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zagospodarowania bioodpadów we własnym zakresie czyli w przydomowym kompostowniku lub wyposażenie nieruchomości w pojemnik na bioodpady z uwagi na brak przydomowego kompostownika.
Częstszy odbiór odpadów
Odbiór bioodpadów i odpadów zmieszanych na terenie miejskim z zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej pozostaje bez zmian.
Została zmieniona częstotliwość odbioru bioodpadów oraz odpadów zmieszanych z domów jednorodzinnych na terenie wiejskim, które będą odbierane co dwa tygodnie od kwietnia do października i raz w miesiącu od listopada do marca, natomiast z zabudowy wielorodzinnej – raz na tydzień (od kwietnia do października), a w pozostałym okresie raz na dwa tygodnie.
Wszyscy mieszkańcy Gminy Wieruszów muszą złożyć nowe deklaracje
Obowiązkowa segregacja dotyczy wszystkich mieszkańców bez wyjątku, dlatego koniecznym jest złożenie nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Nowy wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można pobrać z poniższego linku: DRUK DEKLARACJI
Konsekwencje za brak segregacji odpadów
W przypadku niedopełnienia obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, na właściciela nieruchomości nałożona zostanie kara w drodze decyzji w wysokości ustalonej przez Radę Miejską w Wieruszowie, ale nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższej niż czterokrotna wysokość stawki ustalonej przez radę gminy (art. 6k ust. 3 i art. 6ka ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ).
Zmienia się też termin składania nowych deklaracji.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi każdorazowo właściciel nieruchomości jest zobowiązany do złożenia nowej deklaracji w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana (poprzednio 14 dni od daty zmiany).
Przykład:
Na nieruchomości zwiększyła się liczba osób z uwagi na narodziny dziecka w miesiącu styczniu 2020 r. Właściciel nieruchomości powinien złożyć nową deklarację do 10 lutego 2020 r.
Brak możliwości złożenia deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania za okres wsteczny.
Zgodnie z zapisami znowelizowanej ustawy właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytuły opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny, z wyjątkiem przypadku śmierci mieszkańca. Jeżeli zmniejszenie spowodowane jest śmiercią mieszkańca przyjęcie deklaracji możliwe jest w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
Ponadto Ustawodawca wprowadził również zapis, iż kto wbrew temu obowiązkowi nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi podlega karze grzywny (art.10 ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
W ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobieranej od mieszkańców Gminy Wieruszów, istnieje możliwość bezpłatnego dostarczenia we własnym zakresie tzw. odpadów problemowych na Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK), który zlokalizowany jest w Teklinowie.
Rodzaje odpadów odbieranych w PSZOK oraz szczegółowe informacje dotyczące nowych zasad segregacji odpadów zostały zamieszczone w ulotce.
Wzrost opłaty został wprowadzony Uchwałą Nr XX/152/2020 Rady Miejskiej w Wieruszowie w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stawki tej opłaty oraz określenia stawki podwyższonej.
- 23,50 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość, jeżeli właściciel nieruchomości wypełnia obowiązek segregacji odpadów
- 47,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku segregacji odpadów
Jednocześnie informujemy, że zgodnie z art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zmiana stawek nie wymaga od właścicieli nieruchomości składania nowych deklaracji dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zgodnie z w/w przepisem, w przypadku zmiany stawki opłaty, właściciele nieruchomości zamieszkałych, z których są odbierane odpady komunalne, otrzymają pisemne zawiadomienie o wysokości należnej opłaty.
Obowiązek złożenia nowej deklaracji wynika z wprowadzonego obowiązku segregacji odpadów i nie jest związany ze zmianą stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Mieszkańcy, którzy złożyli nową deklarację ze względu na obowiązek segregacji, nie muszą składać nowej z uwagi na zmianę stawki opłaty. Mieszkańcy, którzy nie złożyli nowych deklaracji powinni jak najszybciej wywiązać się z tego obowiązku.
Firma, która zostanie wyłoniona w drodze przetargu na realizację zadania pn. „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Wieruszów” do czasu wyposażenia nieruchomości w pojemniki, odbierać będzie odpady z worków.
Nowe zasady segregacji zostały wprowadzone uchwałami Rady Miejskiej w Wieruszowie w sprawie:
- uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieruszów,
- szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Informujemy, że od 1.03.2020 r. Gmina Wieruszów będzie odbierała odpady komunalny tylko z nieruchomości zamieszkałych, a nie jak dotychczas z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych.
Przypominamy, że Właściciel nieruchomości niezamieszkałej jest zobowiązany do zawarcia od 01.03.2020 r. indywidualnej umowy z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie odbierania i transportu odpadów komunalnych wpisanym do rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez burmistrza Wieruszowa. Z uwagi na powyższe prosimy właścicieli nieruchomości niezamieszkałych o podjęcie działań mających na celu uwzględnienie powyższych uregulowań prawnych, takich jak: wyposażenie nieruchomości w pojemniki o określonej kolorystyce i zawarcie stosownych umów.
Odbiór odpadów w kolejnych miesiącach, tj. od kwietnia 2020 r. do września 2021 r. na terenie wiejskim będzie odbywać się w terminach uwzględniających podział gminy na tzw. „rejony”, do których przypisane są poszczególne sołectwa, tzn. np. jeżeli odbiór odbywał się w trzecią środę miesiąca marca, to analogicznie odbiór odpadów w miesiącu kwietniu odbędzie się w trzecią środę,
Ponadto prosimy o szczegółowe zapoznanie się z treścią kalendarzyka, gdyż na terenie wiejskim, w okresie wiosenno-jesiennym, tj. od kwietnia do października, zmianie ulega częstotliwość odbioru odpadów zmieszanych oraz bioodpadów, odpady te będą odbierane raz na 2 tygodnie, tj. w drugą i czwartą środę miesiąca.
Odbiór odpadów w kolejnych miesiącach, tj. od kwietnia 2020 r. do września 2021 r. na terenie miejskim odbywać się w terminach uwzględniających podział miasta na tzw. „rejony”, do których przypisane są poszczególne ulice miasta Wieruszów, tzn. np. jeżeli odbiór odbywał się w pierwszy wtorek miesiąca marca, to analogicznie odbiór odpadów w miesiącu kwietniu odbędzie się w pierwszy wtorek.
Prosimy o udostępnianie poszczególnych pojemników dokładnie w dniach wyznaczonych w harmonogramie.
CO SIĘ DZIEJE Z NASZYMI ODPADAMI
Z treścią ustawy oraz wszystkich aktów prawa miejscowego w tym zakresie można zapoznać się poniżej.